Programma 6: Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het onderdeel bedrijfsvoering in deze begroting gaat over de bijdrage die de organisatie levert om de provinciale doelen te realiseren en te voldoen aan een aantal wettelijke verplichtingen, zoals bijvoorbeeld op het gebied van informatieveiligheid etc. In het beleidsveld ‘mensen’ is het capaciteitsbudget ondergebracht, dat is opgebouwd uit de middelen voor het personeel met een vast- en tijdelijk dienstverband en de inhuur. Het beleidsveld ‘middelen en digitalisering’ gaat bijvoorbeeld over huisvesting, ICT en het programma digitalisering. 

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

In 2023 is een organisatieontwikkeltraject gestart, met onder ander als doel om realisatiekracht van de organisatie te vergroten. De organisatie levert een belangrijke bijdrage aan de realisatie van de provinciale doelen en brengt meer focus aan op de sturing op resultaten. In deze begroting is bijvoorbeeld extra aandacht besteed aan de consistente opbouw van het formuleren van de context en ambities in de verschillende begrotingsprogramma’s, vertaald naar meer concrete doelen en resultaten, inclusief indicatoren. Sturing op deze doelen en resultaten is in de organisatie een belangrijk thema.

Voor de organisatie is het hiervoor - zeker in een krappe arbeidsmarkt -  meer dan ooit nodig om in te zetten op goed werkgeverschap. Onder goed werkgeverschap verstaan wij een omgeving waar het fijn werken is, waar mensen weten waar ze het voor doen, zich gewaardeerd voelen en ruimte ervaren om te ontwikkelen. Waar je als medewerker als vanzelfsprekend met je leidinggevende in gesprek bent over eigen ontwikkeling en ambities en waar je fit blijft voor het mooie werk dat we doen. Goed werkgeverschap betekent dat we werken aan de ontwikkeling van ons management en hierover onderhouden we contact met de medezeggenschapsraad.
Wij meten dit met regelmaat op gestructureerde wijze zodat we ontwikkeling en voortgang ten aanzien van goed werkgeverschap kunnen monitoren en waar nodig bijsturen.
Op deze manier zetten wij in op het behouden en aantrekken van medewerkers om de maatschappelijke opgaven en ambities van het provinciaal bestuur te realiseren.  De reeds ingezette organisatieontwikkeling, waar dit een onderdeel van is, wordt voortgezet.

Verder is de ambitie om de provinciale dienstverlening te verbeteren, bijvoorbeeld vanuit de ambitie in het bestuursakkoord om het aanvragen van subsidies eenvoudiger te maken en vanuit het programma Digitalisering.  De ambitie is dit te doen als één overheid tezamen met onze Friese partners.

De doelen en resultaten op het gebied van bedrijfsvoering staan in dit programma. Een meer uitgebreide toelichting - onder andere hoe we werken aan goed werkgeverschap en dienstverlening -  staat in de paragraaf bedrijfsvoering. 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Onderstaande verbonden partij levert een bijdrage aan de doelen en resultaten van dit programma. Een overzicht van de verbonden partijen en meer informatie hierover staan in paragraaf 5 van deze begroting.

  • Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO),  Den Haag

Overzicht van lasten en baten van programma 6 bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Overzicht van lasten en baten van programma 6 bedrijfsvoering
Exploitatie- Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
6.1 Mensen 69.545 72.868 71.967 69.961 67.887
6.2 Middelen 24.807 25.321 24.045 23.979 21.439
Totaal lasten 94.351 98.188 96.012 93.940 89.326
Baten
6.1 Mensen 1.210 293 283 283 283
6.2 Middelen 228 228 228 228 228
Totaal baten 1.437 521 511 511 511
Saldo van lasten en baten 92.914 97.667 95.501 93.429 88.815

Toelichting
De toelichting op de grootste verschillen tussen de jaren staat bij de afzonderlijke beleidsvelden.

Beleidsveld 6.1. Mensen

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Wat zien we?

Provinciale Staten bepalen de bestuurlijke ambities en doelen die we als provincie willen realiseren. Dit is leidend voor de taken die de provinciale organisatie uitvoert. De basis hiervoor zijn het bestuursakkoord en provinciaal beleid. De organisatie voert deze taken uit in een context van landelijke en Europese ontwikkelingen en een veranderende rol van de provincie. De opgaven waar we in Fryslân voor staan vragen steeds vaker om een gezamenlijke aanpak. Voor de organisatie betekent dit dat het noodzakelijk is mee te bewegen met deze ontwikkelingen én dat de organisatie nog meer focus aanbrengt in het sturen op het behalen van resultaten. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 6.1.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 6.1.
  1. Er is voldoende en goed personeel voor het realiseren van de ambities en doelen van het provinciaal bestuur en de uitvoering van de wettelijke taken. 
  2. De provincie is een goed werkgever, met aandacht voor zaken als leiderschap, diversiteit, leren & ontwikkelen.

Doelindicatoren

Ambitie Indicator Doelwaarde 
1. Voldoende en goed personeel Effectieve en efficiënte inzet van de medewerkers in de organisatie gericht op de uitvoering en realisatie van het gehele provinciale takenpakket. De inzet van personeel is in overeenstemming met de door PS vastgestelde taken.
2. Goed werkgever Provincie als werkgever Medewerkers zijn bevlogen, voelen zich veilig en werken resultaatgericht

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2025
1. Voldoende en goed personeel De inzet van personeel (vast, tijdelijk en inhuur) gebeurt binnen het beschikbare capaciteitsbudget. 
2. Goed werkgever We nemen mensen in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt.
We voeren een medewerkersonderzoek uit

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Resultaatindicatoren
Ambitie Indicator Doelwaarde 2025
1. Voldoende en goed personeel We lichten dit toe in de paragraaf bedrijfsvoering  
2. Goed werkgever Aantal wettelijk verplichte participatiebanen (in fta) 30
Bevlogenheid en betrokkenheid medewerkers Score minimaal een 7
Ziekteverzuim Maximaal 4,5% 

Wat mag het gaan kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het gaan kosten?
Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Totaal lasten 69.545 72.868 71.967 69.961 67.887
Totaal baten 1.210 293 283 283 283
Saldo van lasten en baten 68.335 72.575 71.684 69.678 67.604
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting

De hogere baten in 2024 hebben met name betrekking op de vergoeding van gedetacheerde medewerkers in 2024.  

Bij de lasten is de CAO stijging 2025 meegenomen, dat is de voornaamste reden dat het saldo van lasten en baten toeneemt terwijl de totale lasten in de begroting afnemen. Dit heeft er mee te maken dat de omvang van de provinciale meerjarenbegroting ook afneemt. Deze meerjarenbegroting kan weer toenemen als de provincie bijvoorbeeld taken voor het Rijk gaat uitvoeren (specifieke uitkeringen) of werken voor derden, waardoor ook het capaciteitsbudget kan toenemen. Voor meer informatie verwijzen we naar de paragraaf bedrijfsvoering met daarin een uitgebreide tabel met toelichting.

 

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten Beleidsveld 6.1 Mensen
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
Voldoende en goed personeel 67.647 71.178 70.625 68.620 66.546
Goed werkgever 1.897 1.690 1.341 1.341 1.341
Totaal lasten 69.545 72.868 71.967 69.961 67.887
Baten
Voldoende en goed personeel 1.210 293 283 283 283
Totaal baten 1.210 293 283 283 283
Saldo van lasten en baten 68.335 72.575 71.684 69.678 67.604

Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Wat zien we?

Informatievoorziening, digitalisering, data en innovatie

De maatschappij digitaliseert in hoog tempo. De burger raakt daardoor in het dagelijks leven snel gewend aan een hoge mate van digitale dienstverlening. De burger wordt ook kritischer en stelt - terecht - vragen bij de inzet door de overheid van ai, algoritmes en technische mogelijkheden zoals drones. Net als andere overheden staat ook de provincie Fryslân voor de uitdaging deze ontwikkelingen bij te benen: in een acceptabel tempo (niet te overhaast, maar zeker ook niet te langzaam) onze dienstverlening, processen en kwaliteit verbeteren door inzet van digitalisering. In het streven naar schaalvoordeel en het werken als één overheid zoeken overheden hierin elkaar steeds vaker op. De grote krapte op de arbeidsmarkt – specifiek binnen dit vakgebied - versterkt de urgentie om samen te werken.
Digitalisering biedt naast kansen ook serieuze bedreigingen. We moeten blijven investeren in informatiebeveiliging. Ook moeten we voldoen aan een scala aan wet- en regelgeving die de belangen van de mienskip behartigen. Denk daarbij aan privacy wetgeving en het digitaal toegankelijk zijn van onze websites voor alle leden van de mienskip. 
Binnen de provincie neemt de druk toe om meer kwaliteit te leveren met minder mensen. Digitalisering, data, en innovatie bieden mogelijkheden om efficiënter en effectiever te werken aan de provinciale doelen. Het vertalen van deze mogelijkheden naar concrete resultaten is complexer dan het in eerste oogopslag lijkt: het vraagt een professionalisering van de huidige IV-organisatie en het vraagt van de organisatie procesaanpassingen en hogere mate van digitale volwassenheid.  

Subsidies
In het bestuursakkoord staat de ambitie om het aanvragen van subsidies eenvoudiger te maken. Wij komen hiervoor met een voorstel. In dit voorstel nemen we doelen en resultaten op die we zullen verwerken in het programma bedrijfsvoering. In de paragraaf bedrijfsvoering zullen we vervolgens Provinciale Staten informeren over de voortgang. 

‘Energie-neutrale’ organisatie
We hebben de ambitie om een een ‘Energie-neutrale’ organisatie te worden en onze panden verder te verduurzamen. Energieneutraliteit betekent dat een organisatie in een jaar evenveel energie opwekt als verbruikt. Om energieneutraliteit te realiseren wordt er ingezet op energiebesparing en opwek van hernieuwbare energie. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 6.2.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 6.2.

1. Medewerkers in de organisatie zijn digitaal fitter
2. De provincie voldoet aan de eisen van nieuwe Wetgeving op het gebied van digitalisering. 
3.  De provinciale organisatie werkt 'energie-neutraal'

Doelindicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde
1. Digitaal fitte organisatie

Digitaal bewustzijn van Informatiebeveiliging en privacy


in 2026 hebben meer dan 75% van de medewerkers het bewustwordingsprogramma ‘Informatiebeveiliging en privacy’ gevolgd 

Digitale vaardigheid

in 2027 voldoet meer dan 75% van de medewerkers aan een 'digitaal vaardigheidsprofiel' dat aansluit op hun taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. 
2. Digitale wetgeving Implementatie van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) en de Wet digitale toegankelijkheid overheid (Wdo) In 2026 voldoen we aantoonbaar aan alle eisen die door de wdo (excl. Digitale toegankelijkheid), wmebv en BIO aan de organisatie worden gesteld 
Wet digitale overheid (Wdo): de wet is geïmplementeerd   In 2028 voldoen we aantoonbaar aan alle  eisen die in het kader van Digitale toegankelijkheid  aan de organisatie worden gesteld 
3. Energieneutrale organisatie Het Provinsjehûs en de steunpunten hebben een nieuw, zeer zuinig energielabel. Energielabel A

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

 

Onderwerp Resultaten 2025
1. Digitaal fitte organisatie Ontwikkelen en aanbieden van programma ‘bewustzijn Informatiebeveiliging en privacy’ aan alle medewerkers  
2. Digitale wetgeving

Wmebv: 

  • Uitvoering van inventarisatie van producten / diensten / berichtenverkeer.
  • Identificeren van de betrokken teams en partijen.
  • Opleveren van een aanwijsbesluit.
  • Beschrijven van de zorgplicht.

Digitale Toegankelijkheid (onderdeel Wdo)

  • Aanbieden van trainingen voor specifieke doelgroepen.
  • Toegankelijkheidsverklaringen faciliteren en actualiseren.

BIO:

  • Er is invulling en opvolging gegeven aan alle acties zoals opgenomen in het informatiebeveiligingsplan 2023 – 2024.
3. Energieneutrale organisatie De (eerder in gang gezette) energiebesparende maatregelen in het  provinciehuis en de steunpunten zijn afgerond en opgeleverd*)

*) Mogelijk dat één enkele vervangende en een innovatieve maatregel in 2025 nog aangekocht en uitgevoerd zullen worden (Zoals de geplande opslag van duurzame energie op onze locatie Uitwellingerga).

Bovenstaande resultaten worden toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Resultaatindicatoren

 

Ambitie Indicator Doelwaarde 2025  
1. Digitaal fitte organisatie Leer- en volgsysteem Digitale vaardigheid plan van aanpak is gereed en in uitvoering  
Digitale leermiddelen Voor ten minste 2 'thema's' zijn digitale leermiddelen beschikbaar  
2. Digitale wetgeving Wetgeving Wmebv en WDO 100% Compliant (op basis van jaarlijkse interne audit en externe nalevingscontrole)  
Eisen voor publiek toegankelijke websites en apps  100% Compliant op publiek toegankelijke apps en websites  
3. Energieneutrale organisatie Het Provinsjehûs en de steunpunten hebben een nieuw, zeer zuinig energielabel. Energielabel A   

Wat mag het gaan kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het gaan kosten?
Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Totaal lasten 24.807 25.321 24.045 23.979 21.439
Totaal baten 228 228 228 228 228
Saldo van lasten en baten 24.579 25.093 23.818 23.751 21.211
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting

De afname van de lasten heeft met name betrekking op het tijdelijk budget digitalisering welke door de Staten beschikbaar is gesteld en ingezet zal worden in de periode 2024-2027. 

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten Beleidsveld 6.2 Middelen en digitalisering
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
Provincie voldoet aan eisen nieuwe wetgeving 536 443 443 443 443
Midddelen overig 24.271 24.878 23.602 23.536 20.996
Totaal lasten 24.807 25.321 24.045 23.979 21.439
Baten
Midddelen overig 228 228 228 228 228
Totaal baten 228 228 228 228 228
Saldo van lasten en baten 24.579 25.093 23.818 23.751 21.211