Een goed functionerend openbaar bestuur vormt de ruggengraat van een veerkrachtige en rechtvaardige samenleving. We focussen ons op het bevorderen van publieke waarden en het vergroten van het vertrouwen in de overheid. Publieke waarden, zoals doelmatigheid, legitimiteit en participatie, zijn cruciaal om het maatschappelijk vertrouwen in onze provincie te waarborgen. Alleen door dit vertrouwen te versterken, kunnen we zorgen voor een overheid die niet alleen effectief, maar ook gezagwaardig en weerbaar is. Met een scherp oog op toekomstige uitdagingen en ontwikkelingen, faciliteren we Friese overheden om hun bestuurskracht te behouden en te verbeteren, zodat ze ook in de toekomst de burgers optimaal kunnen dienen. Daarbij proberen we ons in Fryslân waar mogelijk als één overheid (horizontaal bestuur) te organiseren.
Kwaliteit openbaar bestuur
Een goede organisatie van het openbaar bestuur is randvoorwaardelijk voor het effectief en democratisch gelegitimeerd kunnen uitvoeren van maatschappelijke opgaven en transities. Eens te meer omdat meer taken naar aard en schaal bovenlokaal 'in de regio' worden opgepakt.
Democratische vernieuwing en participatiebeleid
Goede participatie kan het vertrouwen in de Friese democratie versterken. Participatie kan bijdragen aan de kwaliteit van plannen, aan meer invloed en betrokkenheid van inwoners en gedragen besluiten. Nieuwe instrumenten zoals digitaal platform Stim fan Fryslân ondersteunen hierbij. De Omgevingswet en de Wet versterking participatie op decentraal niveau (van kracht in 2025) richten zich op de verdere verankering van betrokkenheid van inwoners bij beleid en uitvoering.
Financiële positie Friese overheden
Wij houden toezicht op de financiën van de 18 Friese gemeenten, het Wetterskip Fryslân en 10 gemeenschappelijke regelingen. De financiële positie van de Friese gemeenten is op de lange termijn kwetsbaar. Specifiek zijn er voor de gemeentelijke financiën veel onzekerheden vanaf 2026. De provincie ondersteunt de gemeenten waar mogelijk, ook in de Haagse lobby.
Interbestuurlijk toezicht (IBT)
Binnen het IBT blijven we werken aan risicogericht maatwerktoezicht. Door middel van toezichtgesprekken (dialoog) en thema-onderzoeken identificeren we gezamenlijk uitvoeringsrisico's. Een opvallende ontwikkeling die we zien, is een toename van toezichtstaken als gevolg van nieuwe wetgeving.
Aanpak ondermijning en weerbare provinciale organisatie
Het is belangrijk om voortdurend te werken aan een weerbaar bestuur en ambtelijke organisatie, vooral in een tijd van grote maatschappelijke uitdagingen. Naast het vergroten van persoonlijke en organisatorische weerbaarheid, is in onze aanpak tegen ondermijnende criminaliteit de samenwerking met gemeenten en andere partners van cruciaal belang.