Gedeputeerde Matthijs de Vries
Vanuit de landelijke doelstellingen, die weer vertaald zijn in het RMP, streven we vanuit verkeersveiligheid naar nul verkeersdoden in 2040. Voor het jaar 2025 is deze doelstelling te concretiseren op grond van de (nu nog vigerende) Friese Strategie Verkeersveiligheid 2010-2025.
Verder zetten we in op een passende mobiliteit voor iedereen. Mobiliteit moet voor een ieder fysiek en digitaal toegankelijk en betaalbaar zijn. Bij toegankelijke mobiliteit streven we naar een mobiliteitssysteem waarin iedereen zich welkom en comfortabel voelt en doelgericht op pad kan gaan. Een systeem waarin de (financiële en fysieke) afstand tussen landelijk gebied/dorpen en centrumgebieden kleiner wordt. Hier zijn geen concrete doelstellingen voor 2025, wel vraagt dit het plegen van inzet.
Om te komen tot een duurzaam (fossielvrij) mobiliteitssysteem, is de doelstelling voor 2030 is om te komen tot een reductie van 49% tov 2020 (oftewel een reductie naar 0,72 miljoen ton). Hoewel voor 2025 geen concrete tussendoelstelling gesteld is, dienen we hier in 2025 wel inzet voor te plegen.
Doelindicatoren
Onderwerp | Indicator | Doelwaarde |
1. Verkeersveiligheid | Het geregistreerde aantal doden en ziekenhuisgewonden in geheel Fryslân in 2025, vergeleken t.o.v. het gemiddelde van 2007, 2008 en 2009 (doden: 28; gewonden: 307) |
Halvering van het geregistreerde doden en ziekenhuisgewonden in 2025 t.o.v. het gemiddelde van 2007-2009 |
2. Mobiliteit voor iedereen |
|
|
3. Duurzame mobiliteit | Reductie van CO2-uitstoot voor 2030 in Fryslân, vergeleken t.o.v. het jaar 2020. |
49% |