Programma 2: Infrastructuur

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De leefbaarheid en economische ontwikkeling van Fryslân is gebaat bij een optimale verbinding.  Wij maken ons daarom sterk voor een goed bereikbaar Fryslân, voor nu en in de toekomst. Enkele speerpunten zijn het verhogen van de verkeersveiligheid, het stimuleren van de fiets en het versterken van het regionale openbaar vervoer. Met dit programma geven we invulling aan de ambities op het gebied van mobiliteit en infrastructuur. 

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Iedereen in Fryslân, zowel inwoners als bezoekers, moet zich in 2050 veilig, vlot en fossielvrij  kunnen verplaatsen.  Dat is kortweg de ambitie uit het Regionaal Mobiliteits Programma (RMP), zoals deze door Provinciale Staten is vastgesteld op 21 december 2022. De effecten van mobiliteit op mens, natuur en omgeving zijn daarbij geminimaliseerd. 

Om ervoor te zorgen dat iedereen zich in Fryslân naar eigen wens kan verplaatsen, is er geen sprake (meer) van vervoersarmoede/vervoersongelijkheid. Ook is het openbaar vervoer toegankelijk voor iedereen en zijn we de fietsprovincie van Nederland. We moeten ons ook veilig kunnen verplaatsen; verkeersveiligheid is en blijft een belangrijk aandachtspunt. Het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden in Fryslân is teruggedrongen, met als ultieme inzet dat er in geen verkeersdoden meer vallen in 2040. 

Om ons vlot te kunnen verplaatsen, is zowel de interne ontsluiting (binnen Fryslân) als de externe ontsluiting van onze provincie (met de andere regio's van Nederland en Europa) optimaal.  Daarbij focussen we ons op het netwerk als geheel, en in het specifiek op het regionale openbaar vervoer  (met name in het landelijke gebied), als ook op de huidige treinverbinding Leeuwarden-Zwolle én de Lelylijn.  Vanuit onze wettelijke verantwoordelijk zijn de provinciale wegen en vaarwegen goed onderhouden.  Om de doelstellingen uit het Klimaatakkoord te kunnen halen, is een forse inzet benodigd om verplaatsingen fossielvrij te maken. Ook de neveneffecten van verkeer blijft een aandachtspunt; we voldoen aan de wettelijke normen qua geluid en stikstof. 

Vastgestelde beleidsnotities

Terug naar navigatie - Vastgestelde beleidsnotities

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Onderstaande verbonden partij levert een bijdrage aan de doelen en resultaten van dit programma. Een nadere toelichting van de verbonden partijen staat in paragraaf 5 van deze begroting.

  • OVEF (Coöperatie Openbare Verlichting & Energie Fryslân U.A.) te IJlst Voorheen SOVF (Stichting Openbare Verlichting Fryslân)
  • Gemeenschappelijke Regeling Mobiliteitsbureau Noordoost Friesland

Overzicht lasten en baten programma 2 infrastructuur

Terug naar navigatie - Overzicht lasten en baten programma 2 infrastructuur
Exploitatie- Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
2.1 Algemeen beleid en verkeersveiligheid 6.952 5.527 2.354 2.354 2.354
2.2 Verbetering infrastructuur 22.596 28.343 16.121 12.217 7.147
2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur 37.628 42.514 39.236 36.133 44.655
2.4 Openbaar vervoer 83.858 70.640 68.240 68.440 68.740
Totaal lasten 151.034 147.024 125.951 119.143 122.896
Baten
2.1 Algemeen beleid en verkeersveiligheid 3.962 2.895 37 37 37
2.2 Verbetering infrastructuur 9.532 1.000 0 0 0
2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur 4.255 1.436 1.436 1.436 1.436
2.4 Openbaar vervoer 2.075 2.183 2.183 2.183 2.183
Totaal baten 19.823 7.514 3.656 3.656 3.656
Saldo van lasten en baten 131.211 139.510 122.294 115.487 119.240

Toelichting

De toelichting op de grootste verschillen tussen de jaren staat bij de afzonderlijke beleidsvelden.

Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Wat zien we?

Deze paragraaf gaat vooral in op het willen beïnvloeden van het gedrag van de mens als deelnemer aan het verkeer, vanuit hun behoefte om zich te willen verplaatsen. Ambities en externe ontwikkelingen Uit de eerder uitgevoerde onderzoeken naar vervoersarmoede/vervoersongelijkheid blijkt dat met name de sociaalgeografische aspecten van belang zijn voor het bereiken van onze ambitie dat iedereen zich kan verplaatsen. Daarentegen zien we dat de beschikbaarheid van vervoerswijzen een ondergeschikte rol kent. Dat neemt niet weg dat we vanuit de (landelijk beoogde en in te zetten) mobiliteitstransitie kijken naar het beter ontsluiten van bepaalde regio's, zoals het landelijk gebied.  Dat kan door de verschillende modaliteiten te stimuleren en beter met elkaar te verbinden. Vanuit de ambitie om ons veilig te kunnen verplaatsen zien we dat het aantal ernstig gewonde verkeersslachtoffers over de afgelopen jaren toeneemt en de daling van het aantal verkeersdoden stagneert. Dit is zowel landelijk als provinciaal het beeld (zie tabel 1 en 2). Daarom stellen Rijk, provincies en gemeenten vanuit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV2030) een nul-ambitie: elk verkeersslachtoffer is er één te veel. De Friese aanpak voor verkeersveiligheid verwoorden we in de Friese Integrale Visie Verkeersveiligheid 2026-2040. Overheden en maatschappelijke partners leveren daartoe een maximale inspanning om risico's in kaart te brengen en zetten in op maatregelen om die risico's te verkleinen.  Tabel 1 (links) en 2 (rechts): Aantallen verkeersslachtoffers van 2019 t/m 2023 in Nederland (links) en in de provincie Fryslân (rechts).

In het RMP is 2020 als referentiekader vastgesteld én moeten we jaarlijks een daling realiseren t.o.v. het voorgaande jaar. Onze invloed op het aantal ongevallen is echter beperkt. We kunnen onze wegen dan nog zo veilig mogelijk inrichten; het menselijk gedrag blijft een risico. Daardoor kunnen wij - ondanks onze inzet - niet garanderen dat er geen ongevallen plaatsvinden. Dat neemt niet weg dat wij 0 verkeersdoden in 2040 als uitgangspunt nemen, omdat dat wél ons doel is. Tussen nu en 2040 willen we vooral een afname van het aantal dodelijke ongevallen zien. 

Daarnaast zien we dat vanuit de ambitie om de verplaatsingen duurzaam en fossielvrij te maken (en zo de doelstellingen uit het klimaatakkoord te kunnen halen) een forse inzet benodigd is. Elektrificatie van de mobiliteit is één van de maatregelen, waarbij we sterk afhankelijk zijn van de snelheid waarmee de uitbreiding van het benodigde energienetwerk gerealiseerd kan worden. Ook richt onze inzet zich  op het beïnvloeden van het mobiliteitsgedrag door het verminderen (thuiswerken) of het veranderen (van auto naar ov/fiets) van verplaatsingen.  

Taak- en rolvrijheid

Terug naar navigatie - Taak- en rolvrijheid

Taakvrijheid
Op het terrein van verkeer- en vervoerbeleid heeft de provincie een wettelijke taak. Er is wel keuzevrijheid in de mate waarin de taak wordt ingevuld, zowel in algemeen mobiliteitsbeleid als op het terrein van verkeersveiligheid. 

Rolvrijheid
De provincie heeft de ruimte om meer of minder intensief in te zetten als samenwerkende of zelfs responsieve overheid. Daarbij gaat het om bijvoorbeeld actief meewerken aan nieuwe ontwikkelingen en innovaties op het gebied van mobiliteit en verkeersveiligheid. Ten aanzien van onze taken op het gebied van verkeersveiligheid heeft de provincie een grote rolvrijheid. Daarbij heeft de provincie een belangrijke coördinerende en stimulerende rol richting onze gemeenten.  

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 2.1.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 2.1.

Vanuit de landelijke doelstellingen, die weer vertaald zijn in het RMP, streven we vanuit verkeersveiligheid naar nul verkeersdoden in 2040.  Voor het jaar 2025 is deze doelstelling te concretiseren op grond van de (nu nog vigerende) Friese Strategie Verkeersveiligheid 2010-2025. 

Verder zetten we in op een passende mobiliteit voor iedereen. Mobiliteit moet voor een ieder fysiek en digitaal toegankelijk en betaalbaar zijn. Bij toegankelijke mobiliteit streven we naar een mobiliteitssysteem waarin iedereen zich welkom en comfortabel voelt en doelgericht op pad kan gaan. Een systeem waarin de (financiële en fysieke) afstand tussen landelijk gebied/dorpen en centrumgebieden kleiner wordt. Hier zijn geen concrete doelstellingen voor 2025, wel vraagt dit het plegen van inzet.

Om te komen tot een duurzaam (fossielvrij) mobiliteitssysteem, is de doelstelling voor 2030 is om te komen tot een reductie van 49% tov 2020 (oftewel een reductie naar 0,72 miljoen ton). Hoewel voor 2025 geen concrete tussendoelstelling gesteld is,  dienen we hier in 2025 wel inzet voor te plegen. 

Doelindicatoren 

Onderwerp Indicator Doelwaarde
1. Verkeersveiligheid Het geregistreerde aantal doden en ziekenhuisgewonden in geheel Fryslân in 2025, vergeleken t.o.v. het gemiddelde van 2007, 2008 en 2009  (doden: 28; gewonden: 307)  

Halvering van het geregistreerde doden en ziekenhuisgewonden in 2025 t.o.v. het gemiddelde van 2007-2009

2. Mobiliteit voor iedereen  

 

3. Duurzame mobiliteit Reductie van CO2-uitstoot voor 2030 in Fryslân, vergeleken t.o.v. het jaar 2020. 

49%
Oftewel een reductie naar 0,72 miljoen ton

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2025
1. Verkeersveiligheid
 
We stellen een eerste meerjarenprogramma Verkeersveiligheid op voor de periode 2026 - 2030, inclusief een ROF werkplan 2026.
We geven uitvoering aan het Werkplan 2025 van het Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân (ROF). Denk hierbij aan praktische verkeerslessen in het onderwijs, gedragscampagnes op risicogedragingen en langlopende doelgroepgerichte aanpakken zoals Doortrappen.
2. Mobiliteit voor iedereen We voeren een integrale netwerkanalyse uit, inclusief het opstellen van een hub-strategie om deelmobiliteit te bevorderen
3. Duurzame mobiliteit We stimuleren de grotere bedrijven (die meer dan 50 werknemers hebben) om te werken aan een duurzamer vervoersbeleid voor hun organisatie (werkgeversaanpak) en we benaderen onderwijsorganisaties om hun vervoersbehoefte positief te beïnvloeden (onderwijsaanpak).
We breiden het netwerk aan openbare laadpalen verder uit

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2025
1. Verkeersveiligheid Meerjarenprogramma Verkeersveiligheid 2026 - 2030 is vastgesteld 100%
ROF Werkplan 2025 is uitgevoerd 100%
2. Mobiliteit voor iedereen Hub-strategie is vastgesteld 100%
3. Duurzame mobiliteit Aantal geplaatste laadpalen Toename van 300 laadpalen t.o.v. 2024.

Wat mag het gaan kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het gaan kosten?
Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Totaal lasten 6.952 5.527 2.354 2.354 2.354
Totaal baten 3.962 2.895 37 37 37
Saldo van lasten en baten 2.990 2.632 2.317 2.317 2.317
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting

De structurele begrote lasten ( € 2,4 mln.) hebben betrekking op algemene beheerskosten, monitoring en verkeersveiligheid (educatie en gedragsbeïnvloeding). Bij de structurele budgetten is beperkte mate van budgetvrijheid voor wat betreft het meerjarig werkplan ROF.  De fluctuatie in de lasten wordt veroorzaakt door de tijdelijke budgetten. Bij de tijdelijke budgetten gaat het om gedragsbeïnvloeding  en stimuleren fietsveiligheid, onderzoek Lelylijn  en Rijksmiddelen ten behoeve van laadinfrastructuur.

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten beleidsveld 2.1 Algemeen beleid & verkeersveiligheid
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
Verkeersveiligheid 3.160 2.669 2.354 2.354 2.354
Duurzame mobiliteit 3.791 2.858 0 0 0
Totaal lasten 6.952 5.527 2.354 2.354 2.354
Baten
Verkeersveiligheid 170 37 37 37 37
Duurzame mobiliteit 3.791 2.858 0 0 0
Totaal baten 3.962 2.895 37 37 37
Saldo van lasten en baten 2.990 2.632 2.317 2.317 2.317

Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Wat zien we?

Deze paragraaf gaat vooral in op de infrastructurele netwerken, niet alleen provinciaal maar ook naar het gehele netwerk (Rijk, provincie en gemeenten).

Ambities
Met de investeringen in het afgelopen decennium zijn de provinciale netwerken voor weg en water in grote lijnen klaar om te voorzien in een vlotte verplaatsing. Het Friese wegennet is verbeterd en veiliger met de aanleg van ovondes of reconstructies van wegtracés en traverses.  Wel blijven we structureel investeren in het oplossen van verkeersveiligheidsknelpunten in ons wegennet. 

Onze aandacht gaat daarnaast uit naar de locaties die verstoringsgevoelig zijn, oftewel waar infrastructuur elkaar kruist. Dat vraagt om goede afstemming tussen de verschillende beheerders, waaronder het Rijk. Daarnaast zijn de netwerken (auto, ov, fiets, scheepvaart) met elkaar verbonden, om de genoemde ketenmobiliteit te faciliteren en zo tot een meer duurzaam mobiliteitssysteem te komen. Dat vraagt mogelijk om infrastructurele aanpassingen in de vorm van hubs/knooppunten langs provinciale infrastructuur, voor personen maar ook voor goederen.

Om de fietsprovincie van Nederland te worden, gaan we verder met de realisatie van het netwerken van doorfietsroutes. Daarnaast willen wij een schaalsprong realiseren door de treinverbinding vanuit Fryslân en Noord-Nederland met de Randstad aanzienlijk te versnellen met de realisatie van de Lelylijn (zie paragraaf grote projecten) en door het bestaande spoornet te verbeteren. 

Externe ontwikkelingen
We zien dat de afgelopen jaren de kosten van infrastructurele maatregelen flink zijn toegenomen. Ook spelen tekorten qua personeel (bij aannemers en nutsbedrijven) en materiaal een rol, evenals de beperkte vergunningsruimte (waaronder stikstof). Voor bestaande projecten betekent dit dat soms keuzes gemaakt dienen te worden voor wat betreft kwaliteit of tijd (in de tijd vertragen). Voor nieuwe projecten betekent het dat er dan in principe minder gerealiseerd kan worden. Daarnaast zien we dat middelen vanuit het Rijk voor renovatie en vervanging onvoldoende zijn om de Rijksinfrastructuur in Fryslân op peil te houden.

Taak- en rolvrijheid

Terug naar navigatie - Taak- en rolvrijheid

Taakvrijheid
De provincie is wettelijk verantwoordelijk voor het onderhoud van het provinciale wegen- en vaarwegennet, maar kent geen wettelijke verplichting tot uitbreiding of opwaardering daarvan. Verbetering van bestaande infrastructuur, voor zoverre deze dient ter vergroting van de verkeersveiligheid, stoelt wel op een wettelijke verplichting.

Rolvrijheid
Aanleg van nieuwe infrastructuur en verbetering van bestaande infrastructuur bevond zich van oudsher in het kwadrant van de presterende overheid: zelfstandig kon de provincie resultaten proberen te bereiken zoals een betere bereikbaarheid en meer veiligheid. Echter, in toenemende mate is met name de aanleg van nieuwe infrastructuur soms ook in het kwadrant van de samenwerkende overheid beland: infrastructuuraanleg wordt gekoppeld aan gebiedsontwikkeling waarvoor andere partijen (deels) verantwoordelijk zijn, rijksprojecten worden soms mede geïnitieerd of (voor)gefinancierd door de provincie.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 2.2.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 2.2.
  1. Onze eigen infrastructuur is veilig voor verkeersdeelnemers
  2. Vlotte doorstroming op Friese wegen, vaarwegen en het spoor 

Doelindicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde
1. Verkeersveiligheid
Aantal verkeersdoden en (ernstig) verkeersgewonden op provinciale wegen in 2025

Afname t.o.v. 2020

(2020: 35 doden en 534 ziekenhuisgewonden)
2. Vlotte doorstroming  Waardering van betrouwbaarheid netwerken en reistijd 8

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2025
1. Verkeersveiligheid
We realiseren de infrastructurele projecten zoals die volgens het Uitvoeringsprogramma RMP geprogrammeerd staan voor het jaar 2025
2. Vlotte doorstroming Samen met de gemeenten werken we verder aan het netwerk aan doorfietsroutes. 
We overleggen met het Rijk en andere overheden over het (goed) functioneren van het gehele infrastructurele netwerk in onze provincie. Indien nodig maken we hier afspraken over in het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT). 
We geven in 2025 uitvoering aan het Actieplan Geluid t.b.v. geluidsanering gebouwen langs provinciale wegen 
We doen een aantal onderzoeken ten bate van de verbetering van de spoorinfrastructuur in Fryslân

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2025
1. Verkeersveiligheid Realisatie van de programmering 'reguliere wegenprojecten' conform uitvoeringsprogramma RMP 2025  100%
2. Vlotte doorstroming Op het Van Harinxmakanaal zijn de wachtplaatsen gerealiseerd, is gestart met de uitvoering  van de bochtverruimingen Langdeel en Froskepolle en de planologische procedure voor de bochtverruiming  Franeker 100%
Uitvoering van acties uit het Actieplan Geluid voor het jaar 2025  100%
We realiseren (delen van) hoofdfietsroutes 1
We hebben met het Rijk afspraken gemaakt over de oplossingsrichtingen voor een aantal bruggen in het Prinses Margriet Kanaal 5
We doen onderzoek naar verbetering van het bestaande spoornet in Noord-Nederland 100%
We laten door ProRail het spooremplacement van Leeuwarden ombouwen voor de capaciteitsuitbreiding van 4 treinen op het traject Leeuwarden - Sneek 100%
We voeren onderzoek uit om de HRMK-spoorbrug in Leeuwarden te vervangen door een spooraquaduct 100%
We laten een verkenningsstudie uitvoeren voor de realisatie van het nieuwe station Leeuwarden Werpsterhoeke 90%

Wat mag het gaan kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het gaan kosten?
Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Totaal lasten 22.596 28.343 16.121 12.217 7.147
Totaal baten 9.532 1.000 0 0 0
Saldo van lasten en baten 13.064 27.343 16.121 12.217 7.147
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting

De structurele begrote lasten hebben betrekking op afschrijvingslasten. Hier is geen budgetvrijheid. Verder is een aantal tijdelijke projecten, waardoor er fluctuatie over de jaren is, opgenomen zoals infraprojecten uit het Regionaal Specifiek Pakket (RSP) (Rijksbijdrage hiervoor liep via het provinciefonds in programma 7 provinciefinanciën), Investeringsagenda Drachten-Heerenveen , Sluis Kornwerderzand, en Spooremplacement Leeuwarden/4de trein Leeuwarden-Sneek  voor deze projecten zijn overeenkomsten afgesloten en tijdelijke middelen voor onbeveiligde overwegen bij Deinum en Hindelopen.

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten beleidsveld 2.2 Verbetering infrastructuur
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
Verkeersveiligheid 3.388 10.618 12.231 11.983 7.033
Vlotte doorstroming 19.208 17.725 3.890 235 115
Totaal lasten 22.596 28.343 16.121 12.217 7.147
Baten
Verkeersveiligheid 0 1.000 0 0 0
Vlotte doorstroming 9.532 0 0 0 0
Totaal baten 9.532 1.000 0 0 0
Saldo van lasten en baten 13.064 27.343 16.121 12.217 7.147

Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Wat zien we?

Ambities
Binnen dit beleidsveld zien we de onderstaande ambities voor ons, waarbij de basis ligt in de vastgestelde beleidskaders onderhoud (april 2020).

De provincie streeft naar een veilig en kwalitatief bereikbaar Fryslân. Dat doen we onder andere door goed dagelijks beheer en onderhoud van het provinciaal wegen- en vaarwegennet en onze kunstwerken. Daarnaast wordt met de uitvoering van het onderhoud ook zo veel mogelijk bijgedragen aan de andere provinciale doelen zoals duurzaamheid, circulariteit en energie. 

In 2020 zijn de kaders voor het onderhoud geëvalueerd, geactualiseerd en vastgesteld door PS. Daarbij is de ruimte geboden om te komen tot een meer gedifferentieerd onderhoud. Dit houdt in dat de technische staat van belangrijke verbindingen op een hoger niveau kan liggen dan de staat van meer ondergeschikte verbindingen. In de PS vergadering van 29 juni 2022 is besloten om de kwaliteit van ons onderhoud met ingang van 2023 terug te brengen naar een ‘6’.

We zien toe op het gebruik van provinciale eigendommen en conform wetgeving het gebruik via koop of huur in rekening te brengen.

We benutten kansen om de steunpuntenstructuur van Provinciale Waterstaat naar een hoger kwaliteitsniveau te brengen ten aanzien van flexibel werken, duurzaamheid, samenwerking en teamvorming.

Ontwikkelingen 
Prijsstijgingen, schaarste aan personeel en materialen maken het lastig om de gewenste planningen van onderhoud te realiseren.

Taak- en rolvrijheid

Terug naar navigatie - Taak- en rolvrijheid

Taakvrijheid
De provincie is wettelijk verantwoordelijk voor het onderhoud van het provinciale wegen- en vaarwegennet en de daarbij behorende kunstwerken (zoals bruggen en viaducten). Het gewenste onderhoudsniveau is wettelijk vastgelegd. In de loop van de jaren zijn er door het CROW (kennisnetwerk op het gebied van verkeer en vervoer) richtlijnen ontwikkeld voor het wegbeheer die ook door de rechter worden gehanteerd. Bij het beheer van vaarwegen liggen minder normen vast. 
Ook is de Provincie als beheerder verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid en – doorstroming op deze wegen. Voor vaarwegen is wettelijk voorgeschreven dat er een beheerplan moet worden opgesteld en welke onderwerpen daarin aan de orde dienen te komen. Ook het nautisch beheer is strak vastgelegd in de Scheepvaartverkeerswet en de daaruit vloeiende regelingen.

Rolvrijheid
Als het gaat om onderhoud en beheer heeft de provincie vooral een opdrachtgevende rol (presterende overheid).  Het is van belang dat aan wettelijke verplichtingen wordt voldaan (rechtmatige overheid), maar vooral dat dat efficiënt en effectief gebeurt, dat (vaar-)wegen in uitstekende staat worden gehouden voor zo laag mogelijke kosten. 
Dit taakveld kent ook elementen van de samenwerkende overheid. Samenwerkend, omdat bijvoorbeeld in de uitrol van elektrische laadpalen wordt samengewerkt met gemeenten en met het Rijk (ook financiële) afspraken zijn gemaakt over beheer en onderhoud van vaargeul de Boontjes.
De rolvrijheid op dit taakveld schuilt ten eerste in de mate waarin (‘dik of dun’) wettelijke taken worden uitgevoerd, maar kan ook schuilen in het hoe: er kan worden gezocht naar innovatieve manieren van onderhoud, van aanbesteden en dergelijke. In het samenwerkende kwadrant schuilt rolvrijheid in de mate waarin we als provincie actief een meer voorlopende rol in zaken als de elektrische infrastructuur, digitale infrastructuur en dergelijke oppakken, en hoe. Ook kan een wettelijke taak als onderhoud vervlochten worden met meer samenwerkende aspecten door verbindingen te leggen tussen onderhoud van diverse partijen, of tussen onderhoud en andere zaken die op dat moment in het gebied spelen (baggerslib aanleveren andere doeleinden e.d., of tussen onderhoud en verbeteringen).

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 2.3.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 2.3.
  1. De instandhouding van onze provinciale infrastructuur is op orde 
  2. Onze wegen en vaarwegen zijn optimaal beschikbaar en veilig, ook onder winterse omstandigheden

Doelindicatoren 

Onderwerp Indicator Doelwaarde
1. Instandhouding provinciale infrastructuur Beheer en onderhoud van onze infrastructuur is op orde Onderhoudsniveau 6
2. Beschikbaarheid en veiligheid Onze infrastructuur is beschikbaar en veilig voor gebruikers 100%

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2025
1. Instandhouding provinciale infrastructuur We beheren, programmeren en onderhouden de provinciale infrastructuur (wegen en vaarwegen en kunstwerken) conform het door PS vastgestelde onderhoudsniveau (6) 
Onze steunpuntenstructuur is geoptimaliseerd en wordt energieneutraal
2. Beschikbaarheid en veiligheid 
 
 
 
 
Er is een afspraak gemaakt met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de vervanging van de Tsjerk-Hiddessluizen 
We bestrijden gladheid op onze wegen 
Het aantal bruggen dat wordt aangesloten op de al in bedrijf genomen bediencentrale is uitgebreid
We zorgen voor nautisch toezicht op onze vaarwegen en professionaliseren de integrale samenwerking met politie en andere handhavende diensten
We zorgen voor een veilige en vlotte doorvaart door middel van het op professionele wijze bedienen van provinciale bruggen en sluizen gelegen over de vaarwegen in Fryslân

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2025
1. Instandhouding provinciale infrastructuur

 

Uitvoering (groot) onderhoud conform uitvoeringsprogramma 2025 100%
Verzorgings- en technische score dagelijks onderhoud wegen dat voldoet aan niveau 6 97%
2. Beschikbaarheid en veiligheid
 
Aantal bruggen wat aangesloten wordt op de bediencentrale 2
Preventieve gladheidsbestrijding op onze wegen  100%

Wat mag het gaan kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het gaan kosten?
Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Totaal lasten 37.628 42.514 39.236 36.133 44.655
Totaal baten 4.255 1.436 1.436 1.436 1.436
Saldo van lasten en baten 33.374 41.078 37.800 34.696 43.219
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting

De begrote lasten bestaan hoofdzakelijk uit beheer- en onderhoudsmiddelen en afschrijvingslasten. De programmering voor groot onderhoud en afschrijvingslasten  is meerjarig verwerkt. Hierdoor ontstaan er enige fluctuaties door de jaren heen. Beheer en onderhoud is een wettelijke taak waarbij het onderhoudsniveau minimaal een 6 moet zijn. Hier is geen sprake van budgetvrijheid.

De fluctuatie in de baten over de jaren wordt veroorzaakt door de verkoop van steunpunten en het begroten van de post schades in 2024. De structurele baten hebben onder andere betrekking op huren, pachten en stortopbrengsten.  Verder is er nog een beperkt tijdelijk budget voor onrechtmatig gebruik.

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten beleidsveld 2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
Instandhouding provinciale infrastructuur 32.432 39.857 36.579 33.476 41.998
Beschikbaar en veiligheid 5.197 2.657 2.657 2.657 2.657
Totaal lasten 37.628 42.514 39.236 36.133 44.655
Baten
Instandhouding provinciale infrastructuur 4.255 1.436 1.436 1.436 1.436
Totaal baten 4.255 1.436 1.436 1.436 1.436
Saldo van lasten en baten 33.374 41.078 37.800 34.696 43.219

Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Wat zien we?

Ambities
Als opdrachtgever voor het regionale openbaar vervoer verlenen en beheren wij OV-concessies voor trein en bus. Onze ambitie is een toekomstbestendig, toegankelijk, betaalbaar en duurzaam (openbaar) vervoersysteem voor de inwoners en bezoekers van Fryslân. Daarvoor stemmen we het vervoersaanbod af op de vraag, versterken wij de hoofdstructuur van ons OV-netwerk bestaande uit snelle en hoogfrequente trein- en buslijnen en vinden alternatieven voor de nog overblijvende vraag naar vervoer binnen de beschikbare financiële middelen. De bereikbaarheid van het landelijk gebied blijft onze aandacht houden. We stimuleren en realiseren maatregelen om het trein- en busvervoer te verbeteren en duurzamer te maken.

Externe ontwikkelingen
De naweeën van de coronapandemie, het effect hiervan op het gedrag van de reiziger (reizigersgedrag is blijvend veranderd) en de disbalans tussen kosten en opbrengsten zetten druk op de betaalbaarheid en beschikbaarheid van het openbaar vervoer, ook in de provincie Fryslân.  Andere ontwikkelingen zijn de sterk stijgende prijzen en de schaarste aan personeel en materieel. Het Rijk heeft in reactie hier extra middelen voor OV beschikbaar gesteld. Deze zogeheten Bikker gelden zijn bedoeld om de stijging van de OV tarieven over 2024 te voorkomen en het op peil houden van het voorzieningenniveau. OV-infraprojecten kunnen in de uitvoering vertraging oplopen en duurder uitvallen. Dit vraagt om creativiteit, flexibiliteit, innovatie, maatwerk en samenwerking.

Taak- en rolvrijheid

Terug naar navigatie - Taak- en rolvrijheid

Taakvrijheid
In de wet Personenvervoer 2000 is bepaald dat provincies bevoegd zijn om als concessieverlener op te treden voor het regionale bus- en treinvervoer. Hoe dit regionale openbaar vervoer er precies uitziet, is daarmee aan de provincie. Als concessieverlener schrijft de provincie namelijk voor aan welke eisen het regionale openbaar vervoer in de provincie dient te voldoen. De provincie is hierbij bevoegd subsidies te verstrekken aan vervoerders die het in de regionale concessies omschreven openbaar vervoer uitvoeren.

Rolvrijheid
Rolvrijheid zit in de mate waarin de wettelijke verplichting tot het aanbieden van openbaar vervoer ‘dik of dun’ wordt ingevuld en de wijze waarop: bijvoorbeeld alle kernen ontsluiten of volledig inzetten op duurzaamheid. Daarnaast kan er voor gekozen worden een meer of minder initiërende en faciliterende rol te pakken ten aanzien van innovaties in bijvoorbeeld (duurzame) vervoerstechniek of het ontwikkelingen van nieuwe concepten van (kleinschalig) openbaar vervoer.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 2.4.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 2.4.
  1. Het OV in Fryslân is voor iedereen toegankelijk
  2. Het OV is volledig duurzaam 
  3. Het OV is betrouwbaar 

Doelindicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde
1. Toegankelijk OV Rapportcijfer klanttevredenheid OV Fryslân  Minimaal een 7.5
2. Duurzaam OV Zero-emissie regionaal bus- en treinvervoer
 
Vanaf 2030 100% ZE-busvervoer
Vanaf 2036 100% ZE-treinvervoer
3. Betrouwbaar OV

Punctualiteit  (jaarlijks percentage regionale treinen en bussen dat op tijd aankomt)
 
90% bus
95% trein

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2025
1. Toegankelijk OV

We beheren de regionale OV-concessie voor trein en bus. 
We voeren het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2024-2028 uit.  
2. Duurzaam OV

Wij werken aan de realisatie om alle busstallingen in Fryslân vanuit strategisch oogpunt in eigendom te nemen, zodat er bij aanbestedingen een gelijk speelveld is voor marktpartijen om in te schrijven en om desinvesteringen in de benodigde laad- en energievoorzieningen te voorkomen. 
Wij starten in 2025 met een verkenningsstudie batterijtreinen voor de trajecten Leeuwarden - Harlingen Haven en Leeuwarden - Stavoren. 
3. Betrouwbaar OV We plaatsen Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS)-panelen op belangrijke bushaltes om reizigers van actuele vertrektijden en informatie te voorzien. 

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2025
1. Toegankelijk OV Toename aandeel toegankelijke bushaltes 40
2. Duurzaam OV Overname en realisatie bus stallingen in Fryslân   5
Uitvoeren verkenningsstudie batterijtreinen voor de trajecten Leeuwarden - Harlingen Haven en Leeuwarden - Stavoren 25%
3. Betrouwbaar OV Realisatie DRIS-panelen op strategisch locaties  25

Wat mag het gaan kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het gaan kosten?
Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Totaal lasten 83.858 70.640 68.240 68.440 68.740
Totaal baten 2.075 2.183 2.183 2.183 2.183
Saldo van lasten en baten 81.784 68.457 66.057 66.257 66.557
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting

De begrote lasten bestaan hoofdzakelijk uit exploitatie middelen voor het openbaar vervoer. Qua budgetvrijheid liggen de middelen in principe vast gedurende de looptijd van de concessie.  Vanaf 2025 zijn er voor de nieuwe busconcessie minder middelen beschikbaar. De baten hebben betrekking op een bijdrage door derden in de uitgevoerde diensten.  De fluctuatie over de jaren wordt veroorzaakt door de inzet van middelen voor de invoering van het European Rail Traffic Management System (ERTMS) op de treinen. Het gaat hier om specifieke middelen en/of er zijn overeenkomsten afgesloten. Verder is er nog een tijdelijk budget ( € 4 mln. 2024-2028) ten behoeve van verbeteren bereikbaarheid platteland. In 2025 starten we met de uitvoering van het programma daarvoor.  Voor 2024 zitten nog aanvullende middelen voor openbaarvervoer in welke via een decentralisatie uitkering van Het Rijk zijn ontvangen.

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten beleidsveld 2.4 Openbaar vervoer
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
Toegankelijk OV 80.720 66.719 64.119 64.119 64.119
Duurzaam OV 738 1.721 1.221 1.221 1.221
Betrouwbaar OV 2.100 1.000 1.700 1.800 3.400
Openbaar vervoer GS voorwaardelijk 300 1.200 1.200 1.300 0
Totaal lasten 83.858 70.640 68.240 68.440 68.740
Baten
Toegankelijk OV 2.075 2.183 2.183 2.183 2.183
Totaal baten 2.075 2.183 2.183 2.183 2.183
Saldo van lasten en baten 81.784 68.457 66.057 66.257 66.557