Per beleidsprogramma wordt in deze bestuursrapportage een toelichting gegeven op zowel de verwachte beleidsmatige als de verwachte financiële afwijkingen aan het eind van 2023 ten opzichte van de begroting 2023. Onderstaande tabel toont per beleidsprogramma de totale begroting, de voorgestelde begrotingswijzigingen, de totale bestedingen tot 1 juni en de vastgelegde verplichtingen die in 2023 tot betaling leiden.
Voorspellend vermogen
In algemene zien we dat door de aandacht voor het voorspellend vermogen er een inhaalslag is gedaan en er daardoor meer budgetten worden doorgeschoven en meerjarig in kasritme wordt gezet. Naast de middelen in de exploitatie zijn ook de investeringen meerjarig in kasritme gezet. We verwachten dan ook dat bij de jaarstukken er minder sprake zal zijn van doorschuiven van middelen.
De onderstaan tabel de toont het saldo van de gewijzigde begroting versus de bestedingen en aangegane verplichtingen. Dit saldo kan voor het merendeel worden verklaard doordat:
- periodieke verplichtingen ná de maand mei zijn niet als verplichting meegenomen. Denk hierbij bijv. ook aan de verplichtingen voor de salarissen voor het ambtelijk personeel, boekjaarsubsidies, OV concessies e.d.
- uitstaande subsidieplafonds zijn niet meegenomen als verplichting. Pas wanneer er een beschikking is afgegeven wordt deze administratief als verplichting opgenomen.
- er is een aantal administratieve boekingen nog niet meegenomen als verplichting, zoals de afschrijvingen en de vorming en/of beschikking van reserves. Deze worden conform de bestaande werkwijze administratief aan het einde van het boekjaar verwerkt.
- aan de batenkant zijn de inkomsten ná mei niet als nog te verwachten inkomsten meegenomen. Het gaat dan onder andere om de inkomsten uit het provinciefonds en de motorrijtuigenbelasting.
Ergo: de verwachting c.q. prognose op basis van de huidige inzichten is dat zowel lasten als baten conform de bijgestelde begroting worden gerealiseerd. De praktijk leert echter dat door gewijzigde omstandigheden, onvoorziene zaken en voortschrijdend inzicht de verwachtingen bijgesteld moeten worden. Het autorisatiemoment in december kan nog worden gebruikt voor het indienen van begrotingswijzigingen om de begrotingsrechtmatigheid te borgen. De bedoeling is om hier terughoudend mee om te gaan; de begroting en de bestuursrapportage zijn de documenten waarbij de budgetten zoveel als mogelijk in het goede kasritme moeten worden gezet.
Exploitatie- Bedragen x € 1.000 | Begroting 2023 incl. vastgestelde wijzigingen | Voorstel Begrotingswijziging | Realisatie per 1-6 | Vastgelegde verplichtingen 2023 per 1-6 | Saldo | |||
Lasten | ||||||||
Programma 1 - Bestuur | 20.713 | -52 | 8.467 | 6.084 | 6.109 | |||
Programma 2 - Infrastructuur | 145.397 | -15.585 | 41.331 | 22.411 | 66.070 | |||
Programma 3 – Omgeving | 166.694 | -20.407 | 21.754 | 59.897 | 64.635 | |||
Programma 4 – Economie | 41.492 | -6.126 | 12.120 | 8.841 | 14.404 | |||
Programma 5 - Mienskip | 75.558 | -1.886 | 26.891 | 17.014 | 29.767 | |||
Programma 6 - Bedrijfsvoering | 92.703 | -492 | 39.613 | 13.790 | 38.807 | |||
Programma 7 – Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | 43.020 | -17.140 | 2.140 | 5.439 | 18.302 | |||
Totaal Lasten | 585.576 | -61.687 | 152.317 | 133.476 | 238.096 | |||
Baten | ||||||||
Programma 1 - Bestuur | 1.605 | 0 | 755 | 0 | 850 | |||
Programma 2 - Infrastructuur | 6.187 | 1.643 | 2.138 | 0 | 5.692 | |||
Programma 3 – Omgeving | 37.998 | 945 | 11.309 | 0 | 27.635 | |||
Programma 4 – Economie | 5.723 | 0 | 2.816 | 0 | 2.906 | |||
Programma 5 - Mienskip | 1.630 | 0 | 177 | 0 | 1.453 | |||
Programma 6 - Bedrijfsvoering | 1.627 | -335 | 3.393 | 0 | -2.102 | |||
Programma 7 – Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | 344.101 | -6.655 | 148.041 | 0 | 189.405 | |||
Totaal Baten | 398.872 | -4.403 | 168.630 | 0 | 225.839 | |||
Baten-Lasten | -186.704 | 57.284 | 16.313 | -133.476 | -12.257 | |||
Vorming van reserves (lasten) | 36.966 | 22.402 | ||||||
Beschikking over reserves (baten) | 227.645 | -35.120 | ||||||
Begrotingssaldo | 3.975 | -238 |